Effectieve oefening voor nieuwe gewoontes!

Effectieve oefening voor nieuwe gewoontes!

Oefening om je brein te trainen.

Eerst vind je hieronder een stukje uitleg die ik samen heb gevoegd vanuit een boek van Mark Verhees en een podcast van Paul smit. En daaronder vind je de oefening en tips vanuit mijn eigen ervaring.

Uitleg.

Het veranderen van je onderbewustzijn is de gouden sleutel. Je programmering, je manier van denken: als je deze verandert, verandert alles mee. Het onderbewustzijn is als het ware een samenvatting van alles wat er in je leven al is gebeurd, de gedachten die je hebt gehad, de emoties die je hierbij hebt gevoeld en de conclusies die je voor jezelf hebt getrokken. Je onderbewustzijn heeft als een opname apparaat alles opgeslagen. Het controleert niet of het goed of het fout is wat er opgenomen wordt. Het stelt geen vragen. Het neemt gewoon op. Het bewaart en toont hetzelfde of iets vergelijkbaars. Elke keer weer. De conditionering in je hersenen is als de meest gebaande paden. Dat gaat vanzelf.

Wat je vaker tegen jezelf zegt, wordt een overtuiging. Wat je vaker doet, wordt een gewoonte. Je overtuigingen en je gewoontes bepalen je gedachten, je emoties en je gedrag voor 95%. Als je jezelf wilt ontwikkelen, is het de kunst om betere opnames te maken. Om je brein met de gewenste informatie te voeden en er beetje bij beetje voor te zorgen dat dit nieuwe positieve overtuigingen en gewoontes worden. Dat het tot je 95% gaat behoren, de 95% die alles voor je bepaalt.

Ook al wil je nog zo graag veranderen, 95% van je zegt dan: dan lukt je toch niet, zoals altijd. En 5% moedigt je aan. Met die 5% wil je winnen en heb je een bizar grote wilskracht nodig om dit voor elkaar te krijgen. Het is een oneerlijke en zware strijd. Op het moment dat je jouw overtuigingen verandert door de nieuwe informatie in je op te nemen, groei je in je 95% zone. De enige wilskracht die je hiervoor nodig hebt, is het structureel te blijven doen. Elke dag opnieuw.

Om het jezelf wat makkelijker te maken, kun je nieuw aan te leren gewoontes koppelen aan bestaande gewoontes. Hoe vaker je het doet, hoe gemakkelijker het wordt. Op een gegeven moment wil je niet anders meer.

Oefening en tips.

De oefening wordt ook wel de ALS-DAN oefening genoemd. Je koppelt een nieuwe gewoonte aan een bestaande gewoonte. Ik gebruik de oefening zelf tijdens het tandenpoetsen. ALS ik mijn tanden poets, DAN sta ik op 1 been. Deze doe ik al jaren. Doordat ik op 1 been sta ben ik meer met mijn aandacht in het moment omdat ik balans moet houden. Dan ben ik dus mijn aandacht aan het trainen om in het moment te zijn. Ook gebruik ik hem als ik koffie drink. ALS ik koffie drink, Dan drink ik daarna een glas water. Nog meer voorbeelden kunnen zijn:

  • ALS ik een negatieve gedachte denk, Dan kijk ik of het echt waar is
  • ALS ik opsta, DAN drink ik eerst een glas water
  • ALS ik ga slapen, DAN schrijf of benoem ik eerst waar ik dankbaar voor ben
  • ALS ik op de wc zit, DAN ga ik eerst even bewust naar mijn adem
  • ALS ik mezelf aan het opmaken ben, DAN herhaal ik een paar keer mijn positieve intenties/affirmaties

Zo kun je dat bij allemaal vaste gewoontes doen. Wie weet heb jij wel andere gewoontes waarbij het goed zou kunnen werken.

Ik hoop dat deze oefening je een beetje kan helpen op weg naar het creëren van nieuwe gewoontes. Hoe fijn zou het zijn als dingen die je heel graag vol wil houden  omdat ze goed voor je zijn, ook een keer gaan lukken?:)

Geen reactie's

Geef een reactie