ADHD en meditatie.

ADHD en meditatie.

ADHD en meditatie.

Ik denk dat bijna iedereen tegenwoordig  wel weet wat ADHD is. https://zorgnu.avrotros.nl/hulp/hulpartikelen/item/wat-is-adhd/. Helaas komen er steeds meer mensen bij die veel van die symptomen lijken te hebben. Maar dat is ook niet zo gek als je ziet hoe we tegenwoordig worden gebombardeerd met duizenden prikkels waardoor we continu afgeleid worden. Het wordt steeds moeilijker om ons te concentreren en onze aandacht erbij te houden. Ook hooggevoeligheid hoor je steeds vaker.

 

Ik kwam op het idee om hier weer even wat over te schrijven omdat ik het vanochtend in mijn les had over focussen. En door het programma van Dennis Weening over ADHD op sbs6. En natuurlijk omdat ik ongeveer 5 geleden ook die diagnose kreeg. Ik kreeg die diagnose omdat ik geen rem had op mijn gedachten en omdat ik snel afgeleid was. Ik was blij dat ze uiteindelijk wisten waarom ik mijn gedachten niet kon afremmen en waarom ik zo snel afgeleid was( vroeger op school al). En dat ze een oplossing hadden hoe ik van die chaos in mijn hoofd af zou komen. Blijkbaar miste ik iets van een stofje in mijn hersenen.

 

Er werd mij verteld dat ik aan de ritalin moest beginnen en dat ik niet zonder zou kunnen in mijn dagelijkse leven. Ik had dat nodig om normaal te kunnen functioneren. Hhhmmmmmm ik was niet heel erg blij dat ik aan de medicijnen moest. Ik ben er toen toch mee begonnen en heb ze 5 weken geslikt. Het voelde niet goed en ik ging op zoek naar een andere weg naar meer rust. En toen kwam mindfulness op mijn pad. En ik heb daar super veel aan gehad. En daarom ben ik ook gaan doen wat ik nu doe. Ik wil zoveel mogelijk mensen helpen om ook die rust te gaan vinden.

Doordat ik keer op keer oefen om mijn aandacht naar mijn adem te brengen, leer ik elke weer om me beter te focussen. Iedere keer weer mijn aandacht brengen naar 1 punt. Doordat ik dat nu jaren doe, kan ik me ook veel beter afsluiten van alles om me heen. Het geeft me veel meer rust. Ik ben niet meer zo moe als ik in drukke ruimtes geweest ben. Ook door de hoog gevoeligheid voel ik heel veel dingen aan. Ik voel als ik een ruimte binnen kom gelijk de sfeer aan. Ik voel vaak hoe mensen zich voelen. Eerder werd ik daar altijd heel moe van maar doordat ik mediteer kan ik me ook daar veel meer voor afsluiten.

 

In het begin bracht ik iedere keer mijn aandacht naar mijn adem en in mijn lichaam om me niet te richten op wat er om me heen gebeurde. Maar doordat ik heel veel oefen met meditatie en focussen gebeurd het al vanzelf. Ik voel die rust al voordat ik de ruimte in ga. Ik laat het buiten mezelf zodat het mij niet meer uitput. Het is zo fijn om dat bereikt te hebben door meditatie. Door alleen maar even stil te gaan zitten en mijn aandacht naar mijn adem te brengen. Het klinkt heel makkelijk maar het kost heel veel discipline en doorzettingsvermogen. Maar zoooooo de moeite waard. Ook de yin yoga is daar heel fijn voor. Het lange stil liggen in de houding geeft me de tijd om mijn aandacht naar binnen te brengen en me te focussen op mijn adem.

Ik gun jou ook die rust zonder medicijnen of misschien met wat minder.

Ik help je graag om meer rust te vinden in je dagelijkse leven.

Liefs Nanda

 

Geen reactie's

Geef een reactie