Waar haal ik de tijd vandaan?

Waar haal ik de tijd vandaan?

Dat hoor ik mensen vaak zeggen als ze erover na zitten te denken om te gaan mediteren of iets anders wat ontspannend zou kunnen werken.
Er wordt dan gezegd: overdag ben ik druk met werken en s’avonds is er ook elke keer wel wat. Hoe doe jij dat dan is dan vaak de volgende vraag!
Ik zeg dan ook vaak als grap: als je de hele dag tijd hebt om je druk te maken over de toekomst of bezig bent met het verleden wat je niet meer kan veranderen, heb je ook wel ergens een paar minuten de tijd om met je aandacht naar je adem te gaan:)

Dus hierbij wat tips waar ik zelf heel veel aan gehad heb en nog steeds heb. Ik geef deze en andere tips ook regelmatig in mijn lessen mee.

Tip 1: Zet een wekker op je telefoon die een paar keer per dag af gaat en zet er als melding ADEM bij. Zodat elke keer als die af gaat, dat je even bewust met je aandacht naar je adem gaat. Hoe vaak je het doet, kun je natuurlijk zelf bepalen. Even bewust een paar keer je in en uit adem volgen. Zodat je even uit de automatische piloot gaat en stopt met het onbewust doorrennen.

Tip 2: Zoek een korte handeling in de dag waar je je aandacht volledig bij probeert te houden. Ik doe het altijd bij het tandenpoetsen. Als je een te lange handeling uit kiest zoals bijvoorbeeld douchen of opmaken wordt het te lang en te moelijk in het begin om je aandacht te focussen.

Tip 3: Als je ergens staat te wachten kun je je aandacht brengen naar je adem of in je lichaam. We leven de hele dag bijna alleen maar in ons hoofd en hebben vaak niet eens in de gaten hoeveel energie dat kost. Dus door vaker kleine momenten te pakken om dat even te doorbreken , zul je merken dat het heel langzaam steeds vanzelfsprekender wordt en je meer energie over hebt.

Tip 4: Kijk eens wat je allemaal doet op een dag. Wat kun je weg laten of verminderen? En zou je daar iets anders voor in de plaats kunnen zetten. Ik ben minder of bijna helemaal geen tv meer gaan kijken. Ik ga nu als ik de kids in bed heb en gedoucht ben, heerlijk mijn oefeningen doen. Maar misschien is het voor jou juist in de ochtend makkelijker of net voordat je naar bed gaat. Er is vast wel ergens een moment op de dag waar je best wat tijd over zou kunnen hebben;)

Heel veel succes en plezier met deze tips!

#zeggen┬ádat je soms even niks doet is veel krachtiger dan doen alsof je altijd druk bent­čśś­čĺ¬

Geen reactie's

Geef een reactie